lunes, 4 de abril de 2022

L'ALUMNE PROFESSOR.

 CANVIEM ELS ROLS. QUAN ENSENYEM APRENEM.

Aquesta metodologia pot prendre el format de "peer tutoring" o respondre als noms de "aprenseñar," aprenentatge entre iguals, "coenseñanza" o "coaprendizaje", però l'objectiu és, en tot cas, que l'alumne/ l'alumna aprenga ensenyant i ajudant a companys . Com ja avancem, la idea no és nova, en gran manera, tots els i les mestres  som conscients que aprenem al costat del nostre alumnat  i gràcies a ells. 
Així també ens ho diuen els percentatges que indiquen que només recordem un 10% del que llegim, enfront d'un 90% del que ensenyem.

 Els principals avantatges d'aprendre ensenyant són:
  • La motivació i autoestima: Els  alumnes  veuen que el seu aprenentatge té una finalitat pràctica i que serveix per a ajudar als seus companys. Se senten útils i protagonistes.
  • Empatia, observació i experimentació: Millora el coneixement entre companys i la comprensió dels problemes dels altres. Els alumnes es posen en lloc del docent, entenent millor el seu paper, les seues obligacions i les seues responsabilitats. La inversió de rols ofereix  una perspectiva diferent de l'aula, del professor i  dels companys.
  • Interacció, comunicació, col·laboració i difusió: La necessitat d'haver de comunicar i explicar els coneixements ajuda a desenvolupar les competències comunicatives i socials dels alumnes.
  • Profunditat: L'aprenentatge no és passiu o receptiu, sinó que es converteix en actiu, en haver d'explicar-ho posteriorment a uns altres, per la qual cosa, l'alumne sol realitzar un estudi més complet,  comprenent per a poder explicar i respondre a preguntes i dubtes que puguen plantejar-se. D'aquesta manera, s'empra una metodologia activa en la qual els estudiants són els protagonistes.
  • Reflexió, autonomia i desenvolupament del pensament crític: Els alumnes reflexionen sobre el seu paper docent, sobre el contingut, sobre la metodologia, l'àrea i sobre l'educació en general. 

             

No hay comentarios:

Publicar un comentario